
Гігієнічна гімнастика
Гігієнічна гімнастика (“Г.Г.”) – це система найпростіших вправ, спрямована на забезпечення оптимального поточного стану організму людини. Може застосовуватися практично у всіх вікових періодах і при будь-якої підготовленості до фізичного навантаження.
Необхідність використання Г.Г. в повсякденному житті диктують ті ж умови, які згадані вище не раз.
Широке коло завдань, які можна вирішувати з її допомогою, визначають місце Г.Г. в системі фізичного виховання і популярність серед населення. Ймовірно, головною відмінною рисою її слід визнати загальнодоступність.
У процесі занять Г.Г.:
· здійснюється профілактика несприятливих віз дій на організм навколишнього середовища;
· нормалізується робота основних функціональних систем;
· поліпшується працездатність організму;
· формуються базові рухові навички;
· виховується культура рухів і поведінки;
· формується «особиста фізична культура» і потреба в регулярних заняттях фізичними вправами, «тяга» до вдосконалення.
Однією з головних відмінних рис Г.Г. є органічне поєднання використовуваних у ній вправ з гігієнічними і загортовуючими факторами.
У заняттях Г.Г. намагаються забезпечити комфортність, значною мірою сприяє не тільки емоційному настрою, але і якості оздоровчих впливів. А вони досить різноманітні: від легких потягувань до відносно важких «віджимань » в упорі лежачи, від ласкавих сонячних ванн до обливань холодною водою, які бодьорять.
Г.Г. має глибокі історичні корені. Системи вправ, що не вимагають спеціальних пристроїв і устаткування, з’явилися ще в XIX в. Ці вправи називали «кімнатною гімнастикою», за порівняно короткий час вони «давали тілу рівномірне і досить інтенсивне навантаження і виховували силу волі».
Г.Г. минулих століть характеризується наявністю різних комплексів, які були приватними варіантами національних гімнастичних систем. Наприклад, «система тілесного розвитку» (Аттіла, Сандов, Дебонне) складалася з вправ для розвитку сили, для «задоволення» і «вільні рухи». Ці вправи для домашніх занять включали вільні рухи без обтяжень, «обережні» рухи і пластичні пози, а також вправи з гантелями. Потрібно відзначити, що вибір вправ був скрупульозним, оскільки вважалося, що «не всяка вправа корисна». Найбільшого поширення в той час мали системи Д. Шребера, І. Мюллера та І. Прошек.
«Домашня гімнастика для кожної статі і віку» Д. Шребера була спрямована на використання «вільних рухів тіла» з метою попередження різних захворювань і вад розвитку. Комплекс включав 45 вправ, підібраних за анатомічною ознакою (для всіх м’язових груп). Вправи виконувалися плавно, в спокійному темпі, але з достатнім м’язовим напруженням. Необхідним елементом занять вважалися паузи для відновлення дихання і пульсу після кожної вправи. Дозування визначалася по самопочуттю і шляхом обліку певної кількості повторень вправи. Пропонувався наступний режим: 1-2 рази на день по 15-30 хвилин. Такі умови використання вправ повинні були поєднуватися з гігієнічними факторами: чистим провітреним приміщенням, здоровими звичками.
Система І. Мюллера – «15 хвилин щоденної роботи для здоров’я» – була спрямована на профілактику захворювань, підтримка хорошого самопочуття і здорового способу життя. Вже через 10 днів занять передбачався позитивний ефект впливу вправ. Комплекс включав 18 рухів для різних суглобів: швидкі згинальних-розгинальні рухи, повороти тулуба – спрямовані на поліпшення рухливості в суглобах і збільшення суглобових амплітуд рухів. Відмінною рисою даної системи була «схема» послідовності і чергування вправ: руху загальрозвиваючого характеру – водні процедури – самомасаж рук і ніг. Крім того, пропонувалися додаткові вправи «для краси і гарної постави». Для регламентації вправ пропонувалася таблиця співвідношення тривалості та кількості повторень кожної вправи, а також облік стану дихання і пульсу. Зберігалися і традиційні вимоги гігієни.
«Система гімнастики узгоджених мускульних груп» І. Прошек розглядалася автором як самостійні вправи для розвитку тіла і як додаткові серед інших різновидів фізичних вправ. Типовий комплекс включав: 14 вправ для різних частин тіла, 3 дихальних вправи на тлі розслаблених м’язів і водні процедури. Система пропонувалася всім бажаючим, але особливо рекомендувалася людям з малорухливим способом діяльності. При цьому базовим вважався принцип «одночасний і рівний розвиток сили і «сили волі».
Режим занять припускав послідовне збільшення кількості вправ протягом 6 тижнів, відповідно повинна була збільшуватися і тривалість заняття. Максимальним навантаженням вважалося утримання силової напруги протягом 5-6 сек з 10 повтореннями. Ефек від такого ізометричного тренування мав проявитися через 1-2 місяці занять, після чого комплекс вправ слід було міняти. При виконанні вправ був потрібний контроль за диханням; при цьому рух (або напруга) виконувалося на глибокому вдиху через ніс і наступний акцент в диханні – на видиху.
Незважаючи на те, що описані системи мали свої особливості, їх об’єднують такі ознаки:
1) поєднання занять вправами з дотриманням гігієнічних норм;
2) поєднання рухів з «правильним» диханням при різному акцентуванні його на вдиху або видиху ;
3) використання досить суворого дозування навантаження і контролю за реакцією на неї організму;
4) використання різних сполучень вправ і схем їх чергування залежно від етапу (періоду) занять.
З позиції сучасної науки і методики названі системи в певній мірі виглядають наївними. Тим не менше, і в наш час використання їх базових принципів з метою оздоровлення – цілком прийнятно, а досвід – безумовно важливий і корисний.
У сучасній Г.Г. розрізняють такі види:
1) ранкову гімнастику (зарядка);
2) гімнастику в режимі робочого дня (вступна, физкультпауза);
3) вечірню гімнастику (перед сном).
Для них характерні загальні вимоги та правила організації:
- попереднє ознайомлення або розучування вправ – залежно від ступеня їх новизни і рухового досвіду займається;
- точна адресація вправи (кому, навіщо) вимагає індивідуального визначення поточного стану, а також фізичних, рухових і функціональних можливостей організму. Це важливо як для здорових людей, так і для тих, хто має якісь відхилення в стані здоров’я;
- підбір вправ завжди повинен грунтуватися на принципі доступності; в той же час вони повинні бути досить складні і різноманітні, охоплювати навантаженням всі ланки тіла;
- виконання вправ бажано супроводжувати «підказкою» найкращих варіантів виконання – для чого, по можливості, використовувати відеотехніку, або наочний показ вправи інструктором; особливо важливо довести до того, хто займається правильний спосіб перед його самостійним заняттям;
- слід створювати зручні умови для занять: достатність розміру майданчика для вправи, відповідність одягу – не стискує руху і теплообмін, музичний супровід – як приємний фон або як лідер темпу і ритму;
- при виконанні вправ слід уникати великих затримок дихання, виключати значні силові напруги, обмежувати кількість положень і рухів, пов’язаних з діями «вниз головою».
Джерело: ОЗДОРОВЧА ГІМНАСТИКА: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА. Менхин Ю. В., Менхин А. В. Ростов-на-Дону. 2002
Правова угода про отримання інформації
Цей розділ сайту АТ «Фармак» містить професійну спеціалізовану інформацію про лікарські засоби, їх властивості, способи застосування, можливі протипоказання і побічну дію, а також іншу професійну спеціалізовану інформацію, яка призначена виключно для лікарів.
Інформація про лікарські засоби АТ «Фармак» призначена виключно для ознайомлення із вищепереліченими характеристиками лікарських засобів, і не є посібником для самостійної діагностики чи лікування, а також, не може бути використана в якості порад або рекомендацій.
У разі, якщо Ви не є лікарем, але в порушення умов, зазначених в даній угоді підписуєте її, як лікар, АТ «Фармак» не несе відповідальності за можливі негативні наслідки, що можуть виникнути в результаті самостійного використання інформації з цього розділу сайту. Ви робите це самостійно і усвідомлено, розуміючи, що застосування лікарських засобів можливе тільки за призначенням лікаря та після попередньої консультації з ним, а самолікування може завдати шкоди Вашому здоров’ю.